Hory - cestopisy, fotografie, akce,...

Hochschwab - obecné info

Pohoří Hochschwab je součástí Severních vápencových Alp, je situováno v centrální části Rakouska. Nejvyšší vrchol pohoří se jmenuje stejně - Hochschwab (2277 m). Pohoří vhodné pro letní i zimní (nenáročnou) turistiku, lezení, ale na své si přijdou např. i milovníci ferrat. Vzdálenost z Prahy cca 450km, z Brna cca 280km.

PLÁN

Vyzkoušet sněžnice a další zimní výbavu. Vylézt na dva nejvyšší vrcholy.

O NAŠÍ AKCI (6. - 7. 12.)

Na Hochschwab jsme vyrazili ve tři ráno z Kolína. Přes Jihlavu, Znojmo, Tulln a Mariazell jsme dojeli k hotelu Bodenbauer (884 m vysoko, muzeum, velké parkoviště zdarma) v jižní části pohoří. Cesta trvala cca 6 hodin. Zde jsme se přes drobné problémy (nefunkční hůlka Leki byť byla večer předtím vyzkoušena, vyteklý camelbag do batohu Jirky, upadlý foťák,...) zabalili a vyšli směr Häuselalm (sedlo, chata, rozcestí, 1526 m vysoko). Cesta k chatě strmě stoupá, v její druhé části jsou pěkné výhledy do doliny a směr Zinken. Místy byl po cestě sníh. U chaty jsme byli asi za 1h 40m. Po krátké pauze jsme pokračovali severním směrem. Cesta dále již nestoupá tak prudce, klikatí se mezi klečemi a od místa zvaného Hirschgrube (cca 1900 m) vede již jen po travnatých pláních. Počasí nám přálo - výhledy byly moc pěkné. Jen jak jsem funěl do kopce s těžkým batohem, tak jsem ne vše vnímal. :) Problematický úsek v případě, že je hodně (sypkého) sněhu může být sedlo Rauchtalsattel, ale hlavně traverz (tyčové značení) podél druhého nejvyššího vrcholu - Zagenkogel (2255 m). V našem případě problém nebyl, spíš jen místy klouzání po ledových plotnách... Do bivaku Fleischer - Biwakschachtel to už byl jen kousek (od chaty Häuselalm cca 3:20, celkově tedy 5 hodin). Zde jsme zahodili krosny a již nalehko vyšli na 20 minut vzdálený vrchol Hochschwab. Jirka vzal Plzeň, jenže tu jsme nahoře neotevřeli. Byli jsme rádi, že jsme udělali pár fotek, rozhlédli se až např. na Dachstein, Totes Gebirge (či na východní část pohoří, kde jsme byli v červenci) a mizeli rychle dolů. Foukal již docela silný vítr a ochlazovalo se (odhadem tak -10 stupňů, těžko odhadnout v tom větru). Bivak Fleischer není zrovna něco extra (proti jiným rakouským), ale byli jsme za něj VELMI rádi. A doufali jsme, že již nikdo nepřijde, páč to by pak bylo těsno. Já usnul už někdy kolem půl sedmé večer... Přeci jen vstávání ve 3, cesta, těžký bágl... :)

Druhý den jsme chtěli vyjít něco po sedmé. Jenže jak celou noc foukalo a byla zima, tak se nám nějak nechtělo vystrčit ani čumák ze spacáku. Tak jsme vycházeli po osmé. Počasí se změnilo. Byla hustá mlha a namrzající mrholení. Foťák jsem musel po chvíli uklidit, jinak bych ho odrovnal. Zpět jsme šli stejnou cestou a kvůli počasí jsme nevylezli na Zagenkogel. Využil jsem na chvíli sněžnice, ale jen v nejvyšších partiích. (Přeci je nepotáhnu úplně zbytečně. :) Po cestě zpět jsme se poblíž již zmiňovaného místa Hirschgrube odbočili na otočku na vrchol Zinken (1926 m). Prý je z něj krásný výhled, což nám nevyšlo. Cesta z bivaku dolů na parkoviště Bodenbauer nám trvala cca 4 hodiny. Po cestě zpět do ČR jsme se stavili v nedalekém krásném malém městečku (a poutním místě) Mariazell na vánočních trzích.              Mik, 9.12.09

PS: Akčnější výstup na Hochschwab z parkoviště Bodenbauer je cesta G´Hacktes na které je ferrata (A/B), v zimě nejspíš neschůdná. Anebo "kolečko" nahoru přes tuto ferratu a zpět přes Häuselalm.

odkazy

Bodenbauer  - Stránky penzionu u parkoviště Bodenbauer. Muzeum.
Schiestlhaus - Nově vybudovaná chata kousek pod vrcholem Hochschwab. Webkamera.
Hochschwab na Wikipedii - Stránky Wikipedie o pohoří Hochschwab.

© Mik 200x - 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode