Hory - cestopisy, fotografie, akce,...

Haller Mauern - zimní výstup na Grosser Pyhrgas a Lahnerkogel

Původně jsme chtěli jet na Velikonoce na sněžnice do pohoří Nockberge na jihu Rakouska. Postupně jsme přehodnotili cíl na rakouskou "dvojku" Wildspitze, protože kvůli špatné předpovědi počasí nám výstup na ni nevyšel v půlce března. Jenže týden před Velikonocemi se dle předpovědi a lavinového nebezpečí výstup na Wildspitze zdál znovu nereálný. Den před odjezdem padlo rozhodnutí jet pod Großer Pyhrgas.

Grosser Pyhrgas (2244m)

Ve čtyři ráno jsem vyjel z Litoměřic, po cestě naložil u Benešova Jirku a pod Budějkama Štěpána. Rakouské dálnici jsme se pro tentokrát vyhnuli a přes Enns a Steyr přijeli do Spital am Pyhrn. Odtud do kopce na parkoviště poblíž turistické chaty Bosruckhütte. (Značena je dobře již od hlavní silnice v údolí.) Výhledy do okolí byly parádní a počasí nám prozatím přálo (polojasno). Zde jsme se rozhodli jít "nalehko." Od Bosruckhütte (1036m) jsme pokračovali po turistické značce lesem směrem k Hofalmhütte (1305m). Ještě před Hofalmhütte jsme to střihli napřímo k hřebínku po kterém pokračuje jak turistická značka tak skialpinistická cesta (mapa Kompas č. 70). Po chvíli stoupání jsme v prudším svahu sněžnice vyměnili za mačky. Den předem nasněžilo tak 15 - 20 cm nového sněhu. Sněhu ale celkově nebylo ani na svahu, ani na hřebínku mnoho (zde jsme lezli již spíše po kamení než po sněhu, ale bez maček by to bylo ještě nebezpečné).  Bohužel jak jsme se blížili k cíli, tak se kolem vrcholu začali válet čím dál více mraky a začalo sněžit. Poslední desítky výškových metrů mi dávali pěkně do těla (byť se jde ke kříži přes široké pozvolně stoupající prostranství). Přeci jen výstup sněhem a pak v mačkách je náročnější než "letní" turistika. Na vrcholu jsme se zdrželi asi půl hodiny. Čekali jsme, zda-li se mraky neprotrhají. Sněžení však neustávalo. No nic, jde se dolů. V půlce klesání po hřebeni jsme potkali skialpinistu. Jeho cesta se nám líbila (druhá přístupová skialp. cesta) a tak jsme po ní scházeli (někteří sjížděli po zadku :) ) dolů. Musím zmínit spoustu kamzíků, kteří na nás civěli z okolních skal pří výstupu i sestupu. Dole jsme pak byli mnohem rychleji. Tudy bych tedy nahoru jít nechtěl, to by byl opravdu dobrý trénink. Večer jsme se pak jen najedli, Jirka postavil nový stan, který chtěl vyzkoušet a šli spát.

Lahnerkogel (1854m)

Druhý den jsme vstávali v sedm, nasnídali se a přejeli do nedalekého sedla Pyhrnpass (954m). Toto sedlo známe již z dřívějška z návratů od Vysokých Taur a Dachsteinu (vyhýbáme se tudy placenému tunel Bosruck :) ). A vlastně nám takto padl do oka i pěkný vrchol Großer Pyhrgas. Cílem bylo vylézt po skialpinistické cestě na Lahnerkogel a pokud to podmínky dovolí, tak až na nejvyšší vrchol tohoto pěkného hřebene Bosruck (1992m). Vlézt do bot byl pěkný hnus - byť goretexové, tak se mi včera pěkně v mokrém sněhu promočily a přes noc zmrzly. :) Sněžnice jsme tentokrát nepoužili (ale poctivě je táhli na báglech). Orientace v terénu nebyla složitá, protože se lesem cik-cak nahoru táhla vyšlapaná stopa od skiaplinistů. Tak jsme po ní šli. (pokud by cesta vyšláplá nebyla, bylo by poměrně složité se v zrostlém lese orientovat, to by jsme šli tedy napřímo :) ) Kousek nad lesem jsme nandali mačky. Kolem již byly nádherné rozhledy a i počasí bylo výborné (jasno). Bylo vidět na Totes Gebirge, Grimming, Dachstein a např. Nízké Taury. Mezi protilavinovými zábranami jsme kličkovali stále nahoru a to už byl na dohled vrcholový kříž. Při výstupu (byl poměrně jednoduchý, sněhu málo) jsem si myslel, že půjde pokračovat i dále, ale to jsme si rychle rozmysleli (dále k Bosrucku pokračoval jen úzký zasněžený hřebínek s prudkými srázy na obě strany, asi proto tu nepokračuje skialpinistická cesta :) ). Poblíž vrcholu Lahnerkogel jsme se pak poměrně dlouho zdrželi. Bylo nádherně a tak se nikam nechtělo. Dolů jsme se vraceli (opět spíše klouzali po zadku) k lesu stejnou cestou a pak do prava žlabem k chatě Fuchsalm (1051m). Odtud je to do sedla k autu již jen kousek.

Mik, 8.4.10

PS: Tuto krásnou oblast mohu jen a jen doporučit. Lze spojit i s blízkými Totes Gebirge či národním parkem Kalkalpen.

Odkazy:

Großer Pyhrgas na Wikipedii (německy)

Bosruck na Wikipedii (německy)

Hofalmhütte (německy)

© Mik 200x - 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode